Vad krävs för att en viral kampanj ska vara lyckad?

I förra veckan publicerades en lista på ”Historiens 20 bästa virala kampanjer” Länken har snurrat runt en del på Facebook och Twitter, de flesta har gillat den och varit stolta över att det är två svenska bidrag med på listan. Jag hade förstås höga förväntningar när jag öppnade listan, jag menar ”historiens BÄSTA” kampanjer någonsin…

Och visst fanns det några guldkorn, men de flesta bidragen på listan var inte speciellt bra. Eller virala för den delen heller. Det finns en del kreativa kampanjer som utnyttjar nya kanaler, t ex Facebook. Där är ju IKEA Malmös kampanj ett lyckat exempel (plats 9 på listan) – men viral? Nja, vet inte… Kampanjen gick ut på att IKEA la ut bilder på utställningsmiljöerna på Facebook. Den som först taggade möblerna med sitt namn vann dem. Toppenbra Facebook-kampanj. Men knappast viral.

Ett annat exempel är Microsofts lansering av nya sökmotorn Bing. Om man blev deras fan på Facebook så fick man pengar att använda i Facebook-spelet Farmville. Man ökade antalet fans med 360% på en dag, enligt uppgift. Men är det verkligen en viral kampanj? Eller ens en lyckad kampanj? De köpte sig många fans på Facebook. Men vilka var dessa fans? Har de nånsin provat Bing som sökmotor? Eller ville de bara få lite mer pengar att leka med i Farmville? Knappast en trogen och lojal kund, även om man kallar sig ”fan” till Bing.

Jag tycker att det finns några saker som är viktiga att alltid ha i bakhuvudet när man gör kampanjer, virala eller inte.

  1. Syftet. Vad är syftet med detta? Ska vi bara synas så mycket som möjligt, spelar ingen roll vart det är eller vilka som ser oss? Eller är syftet att visa upp vår nya produkt och attrahera nya kunder?
  2. Formulera tydliga mål. Att bara göra en kul kampanj som alla snackar om, är det rätt mål? Eller handlar det om att bygga varumärke eller öka försäljning? Tänk igenom syftet en gång till och formulera målet efter det.
  3. Mät rätt sak. Är antalet fans på Facebook verkligen rätt mätvärde? Kanske. Men inte alltid. Däremot är det det lättaste mätvärdet. Det kanske, beroende på ditt mål och syfte, är viktigare att mäta hur lång tid de tillbringar på kampanjsajten eller hur många som konverterar till försäljning.

Men det fanns ju trots allt ett par riktigt bra kampanjer i den där listan. Som marknadsföringsarbetet för Blair Witch Project som alla pratade om, som väckte nyfikenhet och funderingar kring om vad som var på riktigt. Och som ledde till att att den räknas som en av världens mest lönsamma filmproduktioner då den omsatte 10 000 gånger sin egen budget (enl Wikipedia) Där snackar vi viral och lyckad marknadsföring, på liten budget och med tydligt resultat. Eller Will it blend där allt från iPads och iPhones till golfbollar och vuvuzuelas provas i företagets produkt – hushållsmixern. En snackis över hela världen, och med totalt 134 miljoner visningar på Youtube! Men framförallt – en försäljningsökning med 700%. Det, mina vänner, är en lyckad viral kampanj!

Det här inlägget har också publicerats på ehandel.com.

Leave a Comment