Bagarens barn

Designen av nya latitud.se har länge varit eftersatt. När jag flyttade över sajten till en WordPress-installation så gjorde jag några mindre ändringar av default-temat med tanken att jag kunde lägga mer tid på detta längre fram. Jag har länge haft tankar om att göra om min egen logotyp (den har ändå 7 år på nacken) och ville inte lägga för mycket tid på att designa sidan innan det var klart.

Och som jag har tänkt. Jag har suttit och skissat, funderat, skissat lite till men inte hittat någon röd tråd som känns bra. För det är ju lite som med bagarens barn… Det är lätt att göra jobb åt andra, men desto svårare att ta sig tiden för att göra samma jobb åt sig själv. En logotyp må vara ”bara yta” och det viktigaste i företagandet är absolut att skapa affärer och kunna leverera, men det är också viktigt att helheten hänger ihop för att skapa förtroende och trovärdighet för ditt företag.

Så häromkvällen tröttnade jag. Tänkte helt om, satte ner foten för mig själv och sa att ”nu får det vara nog, det här blir tillräckligt bra!”. Det har gått några dagar sen dess och ju fler gånger jag ser mitt slutliga beslut desto mer nöjd blir jag. Det här blir bra.

Jag tänkte att jag skulle dela med mig lite av hur tankarna har gått, för att visa på hur ett designjobb kan växa fram.

Det fanns en tanke om att börja på helt ny kula. Namnet Latitud kommer från början från mitt engagemang i skärgården som inte finns kvar på samma sätt nu. Den sjökortsgradering som jag använt som grafiskt element känns inte längre aktuell och jag ville att den nya loggan skulle kännas mer modern, vara lite kaxigare och litegrann spegla den erfarenhet jag har byggt upp under de gångna åren. Förutom skärgårdsanknytningen kan ju Latitud också handla om att navigera rätt. Att hitta rätt fokus, rätt kärna i det du jobbar med.

Så jag började. Provade massor med olika typsnitt, former och färger som ni kan se. Bilden till höger visar ett typiskt skissdokument från mig, det är såhär jag börjar. Testar och testar. Vissa saker funkar, annat inte. Ibland är det något som lever kvar lite längre.

Till slut blev den nya loggan en utveckling, eller tolkning, av den gamla. Vågen finns kvar, den gröna färgen finns kvar (men i annan nyans) och typsnittet är detsamma men i en tyngre skärning. Och det känns bra. Att de ändå hänger ihop…

Designen på hemsidan har jag faktiskt inte alls mycket att göra med och jag måste erkänna att jag skäms lite för det. Men det är ju det här med bagarens barn… Jag har helt enkelt inte haft tid och inspiration nog, och när jag trillade över ett gratis-tema för WordPress från DynamicWP som jag gillade så utgick jag från det. Jag justerade typsnittet och valde den gröna färgen från temat till min logga. Jag har fortfarande en del smådetaljer kvar jag vill justera i temat, men på det stora hela fungerar det bra.

Så kan det alltså gå till. Det här är en process som har legat och grott hos mig länge, minst ett halvår. Ibland tar det tid och det behöver få göra det också. För det är viktigt att hamna rätt. Speciellt som egen företagare, när logotypen representerar dig själv, så är det jätteviktigt att du kan stå för den fullt ut. Du ska känna dig stolt när du visar upp den! Jag känner mig stolt när jag tittar på min nya logotype och jag tror och hoppas att de flesta av mina kunder känner sig stolta över de jobb jag levererar till dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *