På ehandel.com: Tillbaka till vardagen med nytt fokus på konvertering

ehandel_konvertering

Gårdagens inlägg på ehandel.com handlar mycket om konvertering, och om hur man testar vad som fungerar eller inte fungerar på sin sajt.

De senaste veckorna har varit intensiva på många sätt, men nu börjar vi landa i något som liknar mer vardag. Och tur är väl det, för de senaste veckorna har lett till många idéer och nya punkter på att-göra-listan.

För två veckor sedan gick #emeet av stapeln, och jag har skrivit lite mer om det här. Men den kortkorta versionen är att vi var 70-talet ehandlare som samlades för att diskutera och dela med oss av våra erfarenheter. Det var en fantastisk mötesplats som bjöd på nya kontakter och samarbeten, men framförallt många goda idéer.

Flera diskussioner handlade om konvertering och vad vi som ehandlare kan göra för att öka den, och här plockade jag upp många nya tankar. En del av idéerna har vi redan börjat testa, och vi kan redan konstatera att det som fungerar för någon behöver inte alls fungera för någon annan! Det är kanske inte någon nyhet, men det verkar alltså inte finnas något facit och inget best practice (som också flera av deltagarna pratade om). Lite synd, för det skulle ju göra vårt jobb så mycket enklare. Men å andra sidan lite tråkigare också…

Så då gäller det att testa, mäta och testa igen. Problemet är ju bara hur man ska göra det när man har begränsade resurser. Vi har inte råd att bygga upp sidor för korrekta A/B-tester, eller att göra djupgående eyetracking-analyser av hur våra kunder använder sidorna. Det vi istället gör är att testa och noga mäta trafik och konvertering. Det ger absolut inte en heltäckande bild, men kanske iallafall en fingervisning om vad som är rätt. Just nu gör vi en mindre förändring per vecka och ser vad som händer med konverteringen. Men det är ju inte heller rättvist. Löneveckor är ofta bättre än andra, och bra vårväder spelar också roll. Men det är nog det bästa vi kan göra just nu.

Prioritering av vad som ska göras, i vilken ordning och hur det ska mätas är en ständig utmaning. Hur gör ni som läser detta? Har ni något tips att dela med er av?

Hela inlägget kan du läsa på ehandel.com…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>