Fråga istället för att gissa

Efter förra veckans intensiva vecka med både ehandelskonferens och advisory board-möte har vi fått en lång att göra lista, som vi faktiskt redan börjat beta av. En av de stora frågorna var just – att fråga. Det vi tror oss veta om våra kunder och vad de tycker – stämmer det verkligen, eller är det bara vad vi tror?

konferensen förra veckan pratade bl a Jarno Vanhatapio från Nelly.com om hur de hade frågat sina kunder om vad de var mest oroliga över när de handlade hos dem. Två svar var de allra vanligaste, att kunderna inte fick nån känsla för plagget och att de var oroliga över storleken på plagget. Och genom att åtgärda just de här punkterna ökade de sin försäljning och konvertering rätt kraftigt.

Sagt och gjort. Vi drog igång två undersökningar i veckan. Den ena gällde vårt nyhetsbrev som vi skickar till alla våra kunder. Vad vill de egentligen läsa? Och hur ofta vill de ha det? Kanske olika typer av information i separata mejl? Jag satte ihop ett enkelt Google formulär och vi skickade ut länken till de kunder som idag får vårt nyhetsbrev. Innan alla mejlen hade gått iväg började resultaten ticka in (och gör det fortfarande). Det är så roligt! Både att se hur det förändrar sig och ökar över tid, men också att se svaren. Nu börjar vi närma oss 200 svar, så här får vi en ganska god bild av vad folk tycker.

Den andra undersökningen ligger ute på sajten, och syftet med den är att hitta de svagheter vi har på sajten idag. De som är inne hos oss på Signerat och inte handlar, varför gör de inte det? Det här var den svårare uppgiften, både rent praktiskt och formuleringsmässigt. Rent praktiskt ville jag ha formuläret på sajten, det ska dyka upp när man varit på sajten ett tag och bara en gång. Via Twitter (tack @flennstrom)  fick jag tips om Polldaddy.com, som vi till slut valde att använda. Den ligger nu på våra produktsidor och även här har svaren börjat komma in. Dock inte i samma takt som den tidigare, och inte heller med samma tydliga svar.

Det är ju så med undersökningar att det lätt blir ”som man frågar får man svar”. Och det är en hel vetenskap i sig, det finns gott om företag som specialiserar sig på undersökningar och du kan läsa på hur mycket som helst. Men att inte fråga alls, i rädslan att fråga fel, är nog ännu värre. Även om frågorna är felställda så ger de ändå en indikation på vad kunderna tycker. Resultatet är inte heller ett facit, utan just en indikation. Men det är tillräckligt för att du ska kunna få nya idéer eller få en känsla för vad som är problemet.

Så jag kör på mitt vanliga mantra. Våga! Gör det inte krångligare än det behöver vara. Och blir det fel – tja, då får vi plocka bort undersökningen, formulera om, och lägga ut en ny. Värre än så blir det ju inte…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *