Inspiration, kunskap och nätverkande på konferens

nes11

Förra veckan gick den stora ehandelskonferensen Nordic eCommerce Summit av stapeln. Nära 1000 e-handlare, leverantörer och andra branschaktörer samlades på Stockholm Waterfront, som verkar vara konferensarenan för året. Det var två långa och intensiva dagar som bjöd på mycket nya infallsvinklar, idéer, nätverkande och socialt umgänge, och även nu när jag har hunnit smälta en del av alla intryck så känner jag att det var två värdefulla dagar.

Det var värdefullt att fokus låg på bara e-handel, eftersom det i sig är ett så stort och omfattande ämne. Här diskuterade både mobila plattforma, marknadsföring, kundvård och logistik. Föreläsarna delade frikostigt med sig av många tips och stämningen både i lokalen och på Twitter var positiv och konstruktiv.

Några av de områden som jag upplevde som extra viktiga var de här:

Personalisering.
Här pratades mycket om hur man kan anpassa köpupplevelsen och kommunikationen efter kunden och deras preferenser. Flera sessioner handlade också om epostmarknadsföring, och hur den kan anpassas till kunden – och kanske framförallt utnyttjas bättre!

Köpupplevelsen.
Många pratade om hur man kan jobba med köpupplevelsen på olika sätt. Det kan handla om att bjuda på mervärde eller att berätta historien om produkten eller företaget. Att jobba extra mycket med sin kundtjänst och ge sina kunder den allra bästa servicen. Eller att jobba med sin paketering – bokstavligt talat! Kundupplevelsen slutar inte när ordern är lagd på sajten utan när kunden packar upp sitt paket hemma.

Analys.
Vikten av analys togs också upp av flera talare, och hur viktigt det är att jobba strukturerat med A/B-tester för att se vad som verkligen ger resultat. Inte bara gissa, eller att införa så mycket coola funktioner som möjligt, utan jobba för att få tydliga och konkreta resultat. Förändringar ska öka konvertering och lönsamhet, därmed basta!

Men en konferens 2011 är förstås inget utan att prata om mobil shopping och nya upplevelser via iPad. Det händer mycket på det här området nu, och det går fort! Men jag fick ändå känslan av att vikten trots allt ligger på att jobba vidare med grunden. Utan bra sajt och kundupplevelse på plats är det slöseri att bygga vidare mobilt.

Just den här konferensen hade också celebert besök av karismatiska Gary Vaynerchuk, känd videobloggare från Winelibrary.com och författare av böckerna ”Crush it” och ”The Thank You Economy”. Det blev en energirik timme som fylldes med tips, anekdoter och one-liners. Min favorit var helt klart ”ideas is bullshit – execution is the game”. Jag håller helt med, det spelar ingen roll hur mycket bra idéer nån har om man inte heller genomför dem!

Det pratades också om att det nu är kvinnor som driver den mobila utvecklingen, det är de som använder mobila tjänster i större utsträckning än män. Däremot var det bitvis ganska tunt med kvinnor på konferensen, framförallt på scen. Publiken verkade själva sakna kvinnorna så nästa år hoppas vi att det ser bättre ut.

Sammanfattningsvis var det alltså två inspirerande, kunskapsintensiva och lärorika dagar. Men det allra bästa är nog ändå det sociala. Att få träffa andra i liknande situation. Att kunna fråga om andra hade en lika dålig försäljning i april som vi hade (och få höra att det inte bara var vi ;-). Att kunna diskutera plattformsspecifika frågor med kollegor som använder samma teknik som vi. Och att kunna ha ”firmafest” och unna sig en rolig kväll med kollegor!

Såklart har flera andra också skrivit om sina intryck från konferensen, läs t ex vad Mattias Pihlström, Wilma Östlund och Mats Ingelborn tyckte. Ehandel.se livebloggade hela konferensen, så där finns också mycket mer information att hämta.

Till sist, ett stort tack till Nordic eCommerce Knowledge för en bra arrangerad konferens, och en extra ros till Sarah Wittbom för ett fantastiskt jobb som moderator!

3 thoughts on “Inspiration, kunskap och nätverkande på konferens

  1. Sarah Wittbom

    Tack så mycket, vad glad jag blir!
    Tack även för en bra sammanfattning med saker vi kan tänka på till nästa år. Har ni flera idéer så är ni välkomna att kontakta mig.
    Tack än en gång och hoppas på att ses snart igen.
    Mvh
    Sarah Wittbom

    • Maria Richardsson

      Hej Sarah,
      ja, jag hoppas att vi ses snart igen, om inte annat på nästa års konferens! :-)
      /Maria

  2. […] förra veckans intensiva vecka med både ehandelskonferens och advisory board-möte har vi fått en lång att göra lista, som vi faktiskt redan börjat beta […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>