Vi frågade – och fick svar

Som jag nämnt tidigare har vi haft två olika enkäter ute för att ta reda på mer om vad våra kunder och besökare tycker om oss på SIGNERAT.se. Det har trillat in massor av svar, och bilden börjar klarna. Men det är inte helt lätt att tolka svaren.

Det blir ju nämligen lätt så att ”som man frågar får man svar”. Jag försökte skriva så öppna och neutrala frågor som möjligt, men det är omöjligt att veta om andra formuleringar eller alternativ hade gett en annan bild. Så det är ju inget facit, men det ger oss ändå en bra bild av vad våra mottagare tycker.

Jag börjar med att redogöra för vår enkät om nyhetsbreven. Jag gjorde ett enkelt formulär i Google Docs med tre korta frågor, som vi sedan skickade ut som en länk till våra nyhetsbrevsmottagare på eftermiddagen. Redan samma dag hade vi fått 130 svar och nu har siffran stannat på 200 (eller 196 om man ska vara riktigt petig). Enligt vårt program för utskick hade 613 personer läst mejlet, och då känns en svarsfrekvens på 32 % som ett bra resultat.

Fråga 1: Vad vill du läsa om i vårt nyhetsbrev?
När vi har satt ihop upplägget på vårt nyhetsbrev har vi utgått från vad vi tror att folk vill läsa om, och om vad vi vill berätta. Men är det verkligen vad de vill läsa? Det här var en fråga med möjlighet att svara med flera alternativ och tre alternativ sticker ut med mer än 50%: nya produkter på sajten (80%), specialerbjudanden och tävlingar (61%) och inspiration (51%). Minst intressant var (föga förvånande tycker jag) vad som händer bakom kulisserna i vårt företag. Jag är däremot mer förvånad över att en av minst intressanta områdena är mer information om våra formgivare, även om det fortfarande var 32% som ville veta mer om dem.

Fråga 2: Vill du ha ett eller flera nyhetsbrev?
Vi har lekt med tanken att skapa möjligheter att prenumerera på flera olika typer av nyhetsbrev med olika innehåll. Det skulle t ex kunna vara olika utskick med presenttips, information om formgivarna eller de senast inkomna produkterna i den kategori du gillar bäst. Här är det en övervägande majoritet (82 %) som bara vill ha ett mejl. Men är det verkligen så, eller förstår man inte riktigt vad alternativen innebär? Jag vet inte, men det skulle vara intressant att höra vad andra som låter kunderna välja olika inriktning på nyhetsbrevet har för erfarenheter.

Fråga 3: Hur ofta vill du få vårt nyhetsbrev?
Den eviga frågan – hur ofta kan man skicka nyhetsbrev? Vi ser att utskicken driver försäljning, men vi vill ju inte spamma våra kunder. Det här svaret går också att tolka på flera sätt. Nu skickar vi en gång i veckan och 41% tycker att det är bra, och det är det alternativ som har fått flest svar. 27% vill ha det 2-3 ggr/månad och 29% bara 1 gg/månad. Men om man slår ihop det så vill 56% ha det mer sällan än idag.

Vi hade också ett öppet fält för ytterligare kommentarer om man ville, och där fick vi också en del svar. De allra flesta var fulla med beröm, och först blev jag nästan lite besviken på att vi inte fick mer konkreta tips på hur vi kan förbättra oss. Sen kom jag på att det ju faktiskt är fantastiskt med kunder som hyllar oss så mycket! :-)

Sammanfattningsvis verkar det som att vi ligger ganska rätt med vårt nyhetsbrev redan idag. Å andra sidan är det ju de som inte valt bort nyhetsbrevet som har svarat… Mängden svar var inte heller avgörande för innehållet i svaren. Graferna såg faktiskt ut på ungefär det här sättet redan efter 40-50 svar. En annan insikt är att information om våra formgivare kanske inte är så viktigt för kunderna som vi har trott. Jag och Anna har ju startat Signerat för formgivarna och hela tiden tyckt att det är informationen om formgivarna och deras historia som gör produkterna – och Signerat för den delen – unika. Men jag kanske har haft fel på den punkten… Det här tåls att fundera vidare på.

Jag måste också säga att Google Forms var ett riktigt smidigt sätt att samla in den här informationen på. Enkelt att sätta upp formuläret och en färdig sammanställning (som man hittar via menyn) med snygga grafer på alla svar som uppdateras löpande vartefter svaren kommer in. Gillar!

Vi gjorde ju en enkät till, ute på sajten. Svaren från den återkommer jag med i ett senare inlägg.

2 thoughts on “Vi frågade – och fick svar

  1. […] Som jag berättade sist gjorde vi två enkäter häromveckan. Förutom den vi skickade ut via mejl till våra kunder så hade vi en enkät ute på hemsidan. Syftet med den var att försöka hitta vilka hinder som finns för att genomföra köp, så att vi kan förenkla och därmed öka konverteringen. […]

  2. […] Maria är särskilt intresserad av att ta reda på vad deras kunder faktiskt vill ha. Hon har skrivit ett blogginlägg där hon berättar om en undersökning de gjorde gentemot sina läsare. Maria har hittat en stil […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *