Jobba med e-post

judith

I förra veckan publicerade Judith Wolst och Christian Rudolf en bra video med 5 SEO-tips* för e-handlare. Som en uppföljning på detta fick jag frågan om jag ville dela med mig med mitt bästa e-handlartips, och självklart ville jag det! Jag valde att skriva lite om e-post, som jag tycker är ett väldigt spännande område. Det finns mycket att göra här, många möjligheter att testa och mäta – och framförallt driver det ju tydligt försäljning!
(* SEO = Search Engine Optimization, dvs sökmotoroptimering)

Mitt tips publicerades idag, tillsammans med tips från superduktiga Dan NilssonAnton Malmberg och Arne “på Posten” Andersson.

Jobba med e-post
En gammal sanning är att det kostar mycket mer att få en ny kund än att ta hand om en existerande kund. Och det kan ibland vara lätt att glömma detta, när alla pratar om att anpassa SEO, få viralitet på inlägg, samla så många fans på Facebook, mm. Men det är kanske viktigare att ha rätt kunder än flest kunder…

Ett viktigt verktyg i det här arbetet är e-post. Kanske inte så sexigt eller trendigt, men ack så effektivt. En bra utskickslista är – bokstavligen – guld värd! Även här handlar det om att inte ha så många som möjligt på listan, utan rätt personer. De som har valt att ta emot information från dig är ju per definition redan intresserade av ditt erbjudande och därför enklare att bearbeta. Att ha en mindre men mer relevant lista kan också vara en rent ekonomisk fråga. De flesta verktygen för e-postutskick har en kostnadsmodell som bygger på volym, och då är en stor lista med liten relevans faktiskt också dyrare för dig.

Ytterligare ett sätt att jobba med e-postutskick, som inte är så vanligt i Sverige idag, är att jobba med segmenterade utskick. Istället för att skriva ett stort nyhetsbrev varje vecka och försöka fylla det med relevant information för så många som möjligt kan du ha flera utskick riktade mot de kunder som är intresserade av ett specifikt område. Om du t ex säljer kläder kan du ha olika utskick för kvinnor, män och barnkläder. Det ökar relevansen och ökar både öppning och försäljning. Själv har jag precis börjat jobba med detta inför julen, och skickar ut specifika julklappstips varje vecka till en lista där alla aktivt har valt att få utskicken. Jag har förstås mycket kvar att lära, men det första segmenterade utskicket jag gjorde till den här listan hade en öppningsfrekvens på 67,5% och en klickfrekvens på 25%. I mina övriga utskick ligger öppningsfrekvensen på 25%…

Om du är nyfiken på hur jag jobbar med nyhetsbreven kan du anmäla dig här.

 

2 thoughts on “Jobba med e-post

  1. […] av de viktigaste marknadsföringskanalerna för Signerat är våra nyhetsbrev. Jag tycker e-post som kanal har oförtjänt dåligt rykte och att det finns mycket att utveckla och testa inom området. Att det dessutom är en väldigt […]

  2. Very interesting topic, appreciate it for putting up. dkbekddgdffc

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>