E-handelstrender på Formex

I fredags var jag inbjuden till Formex och Signerat-formgivarna Erika Tubbin, Emma Sjödin och Karolina Furtenbach. De hade slagit sina påsar ihop och byggt en gemensam monter. För att sticka ut i mäss-bruset arrangerade de flera aktiviteter under dagarna, och en av dem handlade alltså om e-handel.

Det var en kort presentation, ungefär 15 minuter, och jag skulle kort prata om aktuella trender. Eftersom många besökare på mässan har egna butiker pratade jag också en del om multikanalperspektivet och försökte inspirera till att se möjligheterna istället för hoten. Det var en hel del som stannade till i montern och lyssnade, och det var speciellt en sak som slog mig när jag drog min presentation.

Jag såg QR-koder i några montrar på mässan, men det var inte många...

Jag visade upp en QR-kod och frågade om de visste vad det var. Det var bara en eller två som nickade lite tveksamt. Resten såg ut som stora frågetecken. Det var inte så oväntat, men ändå en bra påminnelse om att när vi i branschen tycker att något börjar komma stort – ja då är det fortfarande bara en klick early adopters som är med på tåget. Även fast vi ser QR-koder överallt (i annonser, kataloger, butiker, tunnelbanan, mässmontrar, mm) så är det fortfarande ganska få som vet vad det är.

Det kan vara bra att komma ihåg. Vi som jobbar med detta dagligen ligger långt fram, och det är bra – det måste vi göra. Men det är så lätt att glömma att vi gör det. Att det vi vet är allmängods. Då är det också lätt att bli besviken när mobil försäljning eller användning av QR-koder eller en sociala medier-kampanj inte tar fart på det sätt vi tror. Vi ligger före den stora massan. Men de kommer, och då är det bra att vara förberedd.

Om någon är intresserad av att se presentationen ligger den förstås på Slideshare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *