Lärdomar från julhandeln

Vi har redan passerat halva januari och jag tänkte sent omsider ge mig på en liten sammanfattning av julhandeln på Signerat.se. För även om jag nämnde den i min lilla årskrönika så misstänker jag att det finns folk därute som vill se lite mer siffror.

Till att börja med har jag aldrig satsat speciellt mycket på annonsering, och inte nu heller i julhandeln. Jag har provat banners i ett par utvalda bloggar, deltagit i ett par bloggkalendrar, men det har inte gett något tydligt resultat på trafiken. Adwords har jag provat i perioder, men det ger inte tillräckligt bra ROI för mig just nu. Här är jag övertygad om att det finns mer att göra, men det får bli senare. Trafiknivån var därför i princip likadan som förra året – men försäljningen var +37%! Känns mycket bra och som ett kvitto på att allt arbete jag lagt ner på att minska bouncerate, öka konvertering och snittordervärde har gett resultat.

Den stora försäljningsdagen var den 11 dec, och fram till 19 dec rullade försäljningen på bra innan den droppade av inför jul. Mellandagarna var också ganska bra, 8% av antalet ordrar och 6% av försäljningen i december kom efter julafton. Och nej – vi har ingen stor mellandagsrea att tala om.

Mitt i den bästa försäljningsperioden låg också Auriga nere (vilket det bl a var mycket debatt kring på ehandel.se). Det var förstås väldigt stressande, men jag tror att vi inte drabbades så hårt. Efter ett par timmar, när jag märkte att problemen verkade bli långvariga, tog vi bort fakturaavgiften så att våra kunder inte skulle drabbas alltför mycket. Det här är ju naturligtvis katastrof för många inblandade, men det jag är mest kritisk mot är den totalt icke-existerande informationen från Auriga. Jag, som kund hos dem, har inte fått någon information kommunicerad direkt till mig – varken under pågående avbrott eller efter för att förklara vad som hänt. Skäms, Auriga! Ett mejl med information om vad som hänt och vad de ska göra för att det inte händer igen är väl knappast att begära för mycket…?

Den mobila trafiken ökade, vilket många säkert känner igen, och 13% av vår trafik kom från mobila enheter i december. Konverteringen är lägre, liksom snittordervärdet, så jag antar att det i första hand är en kanal för inspiration än så länge.

Efter att ha tvekat länge så hängde jag också på Klarnas julkampanj, för att se om det skulle ge något. När jag tittar på resultatet så var det bara 5,5% av den totala försäljningen som gått via den, vilket jag upplever som marginellt. Jag är dessutom väldigt osäker på om de som valde den hade struntat i att handla annars. Så jag är mycket fundersam kring om det är värt den extra kostnaden? Har ni några andra erfarenheter eller tankar kring detta?

Men vad gjorde jag då istället för att köpa annonser? Jag har jobbat mycket med julklappstips och våra nyhetsbrev. Under november och december skapade jag ett speciellt nyhetsbrev som _bara_ gick ut till de som aktivt hade valt att prenumerera på det. Det var inga stora volymer mottagare, men de ville verkligen läsa det! Openrate låg strax under 70% och clickrate runt 25%. Det är långt över vad jag brukar ha, så det var kul att se.

Jag har i år också försökt puffa för våra presentkort, trots att vi har en krånglig och manuell administration kopplat till det. Men mottagandet har varit minst sagt ljumt, vilket har förvånat mig. Däremot så är det inte så många av de presentkort jag sålt som faktiskt har lösts in, så det är ok ändå.

En annan stor nyhet för i år var att vi var med på två stora julmarknader med delar av vårt sortiment. Det gav förstås både bra försäljning och – kanske framförallt – möjlighet att synas för en stor ny målgrupp. Det var faktiskt så lyckat att vi nu planerar för fler ställen att dyka upp med tillfällig butik på.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med vår julhandel, den får 3 av 4 toasters. ;-)

2 thoughts on “Lärdomar från julhandeln

  1. Tillfälligt butik = multikanal light :) En ehandelstrend 2012? Tack för bra information. /P

    • Maria Richardsson

      Så kan man ju också se det! Japp, nästa år kör vi multikanal så det stänker om det!!! ;-)
      (nu vet jag nån som blir glad…)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *