Mässa, popup-butik och kassa i mobilen

Bara 10 dagar efter vår lansering av Nordic Design Collective öppnade Äntligen Hemma-mässan och vi fanns på plats med en popup-butik. För mig var det här en stor chans att nå ut till en ny målgrupp som kanske inte alltid är ute på nätet lika frekvent som våra vanliga kunder, och eftersom det är en konsumentmässa hoppades jag förstås också på stor försäljning.

Signerat har varit med på ett par marknader tidigare, men en mässa är ju större och kräver mer förberedelser och en bättre monter och exponering. Vi satsade ordentligt nu och byggde, med hjälp av mässans rådgivare och en inhyrd stylist, en snygg monter med massor av fina produkter av våra formgivare. Fokus låg på försäljning, men också att få ut informationen om den nya sajten. 12 av våra 40 formgivare var med på mässan och hade produkter i montern, och eftersom lagret ligger ute hos formgivarna var det mycket logistik och diskussioner kring detta för att få allt att fungera.

Just formgivarna är ju en jätteviktig del i ett sådant här projekt, och deras engagemang var ovärderligt och helt avgörande för att vi lyckades få ihop allt. Flera av dem fanns på plats under helgen både som monterpersonal och föreläsare. För mig är det också en fantastisk chans att träffa och lära känna personerna bakom produkterna, som jag ju annars ofta bara har mejlkontakt med. Jag vet också att det är viktigt för dem, både för att få kundfeedback men också för att träffa varandra och utbyta erfarenheter. Det ger mig mycket tillbaka, både i bekräftelse, konstruktiv feedback och i engagemang och lojalitet. Dessutom så är det ju ett härligt gäng personer som står bakom alla fina produkter!

Föreläsningarna, som ägde rum i vår monter, var ett sätt för oss att fånga folk på plats och samtidigt låta formgivarna få berätta mer om historien bakom produkterna. Och det fungerade bra! Under föreläsningarna stannade fler i montern och många gånger sålde produkterna från den aktuella formgivaren bra precis efter föreläsningen.

Redan på onsdagen började vi bygga montern på plats, och vi använde framförallt vår Facebook-sida som kanal för vad som hände ”behind the scenes”. Där rapporterade vi också löpande om auktionerna där vi hade skänkt produkter och om våra föreläsningar.

Mässmagasinet var också en viktig del i vårt deltagande på mässan. Det delades ut gratis till alla mässbesökare, men gick också som bilaga till SvD i Stockholm helgen innan mässan. Vi lyckades att vara med inte mindre än tre gånger i magasinet! Två redaktionella omnämnanden och så en annons. Det känner jag mig verkligen nöjd med!

En annan sak jag är nöjd med är alla nya mejladresser vi fick tag på. Vi hade nämligen också en tävling i montern där priset var ett presentkort på Nordic Design Collective. Den var populär, och jag dubblade nästan min mejlinglista på ett bräde! Helt klart värt det där presentkortet…

Jag gillar ju att testa nya saker när det kommer till e-handel, och den här popup-butiken kan man väl se som multi-kanal light. Ett annat område som är hett nu är ju att handla i mobilen, och självklart ville jag testa det på något sätt nu. Vi har redan möjlighet till kortbetalningar, eftersom vi för över ett år sedan skaffade en mobil kortterminal (det var innan iZettle lanserade…). Smidigt, men kanske onödigt dyrt. Nåväl, eftersom vi redan hade betallösningen på plats var alltså inte iZettle ett alternativ. Istället byggde vi (eller snarare en till mig närstående utvecklare) en kassaapp för att registrera köp och skriva ut ordentliga kvitton till kunderna.

Appen var egentligen ingen app, utan en webbsida som fanns tillgänglig i ett lokalt wifi-nätverk. Det gjorde att de formgivare som jobbade i montern inte behövde installera något, de behövde bara ansluta till vårt nätverk och gå in på en specifik adress. Då spelade det heller inte någon roll vad de hade för telefon. Appen listade alla produkter vi hade till salu och genom ett enkelt klick lades de till en varukorg. När vi klickade ok för att bekräfta köpet sparades köpdata till en fil och ett kvitto skrevs automatiskt ut på vår medhavda skrivare. Det fungerade faktiskt riktigt bra, och det var kul att testa en ny teknik (ja, så nördig är jag… :-)

Sammanfattningsvis då – var det värt allt jobb? Nja, det är egentligen tveksamt. Det visade sig nämligen komma alldeles för lite folk till mässan och de som var där handlade alldeles för lite. Den uppfattningen delade jag med flera andra utställare, vilket ju på ett sätt är skönt – då var det ju varken vår monter eller våra produkter det var fel på. Men vi fick visa upp oss och fick många nya mejladresser, så jag hoppas att det kan leda till mer försäljning längre fram. Gott om erfarenheter alltså, men rent ekonomiskt en tveksam affär. Låter det bekant för någon? ;-)

Det här inlägget har också publicerats på ehandel.se.

4 Thoughts to “Mässa, popup-butik och kassa i mobilen”

  1. Ramlade in här via e-handel.se och vill bara säga att du hade en intressant blogg. Suttit och läst massa gamla inlägg här nu :)

    1. Välkommen, kul att du gillar mina inlägg! :)

  2. Grattis till erfarenheten och tack för att du delar:-)
    Mycket nyfiken på den nya appen som dessutom levererar
    Kvitto till kunden! Vill ha!

    1. Då får vi kolla på det Christina! :-)

Leave a Comment