Så gick lanseringen – del 1

Nu är det snart en månad sedan vi lanserade Nordic Design Collective, och jag har börjat sammanställa lite data om lanseringen som jag tänkte att ni kunde vara intresserade av. Men först vill jag bara påminna lite om varför jag tog beslutet att lansera ett nytt varumärke och vilka mina mål med det här projektet är.

Den första tesen handlar om att utbudet och profilen på Signerat har varit alldeles för spretigt. Där har funnits både handgjorda pärlhalsband och strama designprodukter. Det har gjort att många mer ambitiösa designers inte känt sig hemma på Signerat.

Den andra tesen handlar om att priserna har också blivit för låga, vilket gett oss låga snittordervärden, och därmed lägre lönsamhet. Här har också de olika formgivarna haft väldigt olika förutsättningar i form av lönsamhetskrav, momsredovisning, mm.

Till sist har jag också känt att pr-arbetet bitvis varit trögt och att det har funnits ett motstånd hos en del att skriva om oss. I inrednings- och designbranschen är det jätteviktigt med urval, profil, känsla och varumärke  – både för pr men också för slutkunden.

Så hur gick det?

Vi började flera veckor innan lanseringen att börja bygga intresse. Vi hade en informationssida där man kunde anmäla sig till nyhetsbrev, en blogg där vi berättade om arbetet bakom kulisserna och en Facebook-sida som också pratade mycket om arbetet bakom. En av aktiviteterna handlade om att ta fram bra pressbilder inför lanseringen (otroligt viktigt i vår bransch). Genom en tävling fick vi kontakt med en duktig stylist som tillsammans med en fotograf skapade 5 bra bilder som vi kunde använda i pr-arbetet. Det gav oss också mycket att berätta om i flera veckor innan lanseringen. Redan innan lanseringen hade vi ca 350 adresser i nyhetsbrevet (som själva anmält sig) och ca 150 fans på Facebook (idag har vi 281, så det ökar stadigt trots att jag inte gjort någon dedikerad insats för att öka det).

Själva lanseringsdagen var en enorm hit. Vi hade mer trafik den dagen än vad vi någonsin haft på Signerat under en enda dag. Nästan 70% var referrals, och mycket kom från olika bloggar som skrev om oss (vilket jag återkommer till) och Facebook. Mycket trafik har också, både på lanseringsdagen och i veckorna efter, kommit från Signerat. För att dra nytta av den trafik vi har där har jag dels berättat om nysatsningen i vårt nyhetsbrev, haft en stor banner på Signerat.se men det viktigaste handlade om produkterna. De formgivare som flyttade över till Nordic Design Collective har legat kvar på Signerat, men det har inte gått att köpa deras produkter där. Istället för köp-knapp har vi haft en länk till resp formgivares butik på den nya sajten. Tanken här är såklart att inte tappa kunder som tidigare sett produkter på Signerat och kommit tillbaka för att handla. Detta är dock bara en övergångsperiod, inom den närmsta veckan kommer jag plocka bort dem från Signerat för att börja separera sajterna.

Bloggarna tog som sagt emot oss med öppna armar. Bara under dagarna innan och på lanseringsdagen räknade jag till 12 blogginlägg (och då har jag räknat bort alla inlänkningar från våra formgivare). Flera av dem var lite större bloggar som tidigare inte skrivit om Signerat, så det känns som en seger. Sedan dess är vi uppe i ca 30 olika inlägg som länkar in till oss, och ytterligare några tidningsklipp (även om det ju är ett antal veckors fördröjning på dem pga pressläggning). Jag har också blivit intervjuad av en inredningstidning om vår nya satsning.

Som en extra liten kul grej satte jag också ihop en film baserad på våra pressbilder, där jag genom att använda prislappar tydligt visade att det handlade om försäljning. Musiken var en helt nysläppt låt från Lina Horner, som jag kom i kontakt med via en av mina kollegor här på kontoret (jag gillar det här med nätverkande…  :-). Filmen har hittills fått 266 visningar, vilket jag tycker är helt ok. Jag har ju inget att jämföra med, det här är första gången jag jobbar med film överhuvudtaget. Men jag måste säga att det gav mersmak, och det finns mycket mer att göra för oss kring detta.

Jag stannar där för nu. Det finns mycket mer att berätta, men det kommer fler blogginlägg. Jag kommer berätta mer om hur det har gått med försäljningen, våra nyhetsbrev och hur våra formgivare har reagerat på detta. Så häng kvar – det kommer mera!

One thought on “Så gick lanseringen – del 1

  1. […] kan du läsa del 1 och del 2. Nu är det bara ett inlägg kvar i serien om lanseringen… This entry was […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *