Så gick lanseringen – del 2: försäljning

För att snabbt få igång försäljning hade vi en kampanj med hemliga gåvor till de första 50 kunderna. Och det fungerade. Redan någon timme efter lansering kom den första ordern och presenterna var slut på en vecka. Och vad var presenten? En förpackning vykort, formgivna av olika formgivare och med vår logga och webbadress på baksidan. Förhoppningsvis fortsätter dessa sprida vårt varumärke till 500 nya personer… ;-)

Men det som är mest glädjande är nog snittordervärdet. De första dagarna låg det över 35% högre än vad snittordervärdet på Signerat är, och nu har det stabiliserat sig på +27%. Det är jag otroligt nöjd med, och tycker att det bevisar att det finns intresse att betala mer för bra produkter! Konverteringen är jag dock inte nöjd med än. Första veckan låg den på 0,6% och det tror jag beror på att det var en helt ny sajt som man ville titta lite på innan man köper. Det har sedan dess stadigt ökat och låg förra veckan på 2,2% – också det högre än vi någonsin haft på Signerat. Det är ju bara en vecka, men jag hoppas att det håller i sig.

Även när jag tittar på de totala försäljningssiffrorna har jag anledning att känna mig nöjd. Visserligen har vår trafik och försäljning (av nån anledning som jag inte har hittat orsaken till än) minskat ganska kraftigt i både februari och mars. Men sedan lansering har vi varje vecka sålt för mer på Nordic Design Collective än på Signerat, trots att det är markant mycket lägre trafik där. Kombinationen högre konvertering och högre snittorder ger verkligen resultat!!!

Att försäljningen på Signerat har minskat är ju inte så konstigt när jag har plockat bort 40 formgivare och deras försäljning därifrån. Men förhållandet mellan dem har förändrats. Jag gjorde ett stickprov i januari. Då kom ca 40% av försäljningen från de formgivare som nu finns på Nordic Design Collective.  Men när jag tittar på hur det ser ut hittills i april så står NDC för 60% av den totala försäljningen, vilket betyder att de nu säljer bättre än vad de gjorde tidigare. Det finns också gott om exempel från enstaka formgivare enskilda formgivare som själva hört av sig och berättat att de har börjat sälja mer på den nya sajten.

Min slutsats är alltså – det är inte kvantitet som är det viktigaste! För kunden (och därmed försäljning och lönsamhet) är det viktigt att man hittar de produkter man vill köpa. Det kan låta som självklarheter, men jag har de senaste åren suttit i flera diskussioner där den här frågan har blivit viktig. Jag har hela tiden kämpat för kvaliteten, men mött många argument om varför stor kvantitet är viktigare, så det känns skönt att få bevis på att jag (iaf delvis tänkt rätt). Sen kan man ju förstås diskutera long-tail och volym på många sätt, men jag tycker ändå att mina siffror så här långt visar att det inte är den enda sanningen.

Här kan du läsa del 1. Fler delar följer, bl a kring nyhetsbrev och hur formgivarna har reagerat.

 

4 thoughts on “Så gick lanseringen – del 2: försäljning

  1. ”Det finns också gott om exempel från enstaka formgivare” – den meningen var kanske inte superlyckad, men i övrigt; Tack för denna sammanställning! Vi hoppas att försäljningen och trafiken till NDC fortsätter uppåt! :)

    • Bra poäng, ”enskilda formgivare” är nog ett bättre ordval. Jag har ju inte pratat med alla (eller tittat så noggrant på statistiken), men det är fler som har talat om för mig att de säljer bättre nu.

      • Jeff – Happy birthday, Jolt! Also, I was thrilled to hear of your very wise choice of musical inesurmtnt to play in band. I promise you I’ll think of you every time I read I Cor 15:52!!

  2. […] kan du läsa del 1, del 2 och del 3 av min lanseringsberättelse. This entry was posted in E-handel and tagged analys, […]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *