Så gick lanseringen – del 4: formgivarna

Det sista området jag vill prata om är mycket svårare att mäta och sätta konkreta siffror på. Det handlar om formgivarna och deras engagemang och inställning till det arbete jag gör. För utan formgivarna har jag inget case. Om de inte är nöjda med att använda Nordic Design Collective eller Signerat som försäljningsplattform så försvinner de.

Vi har inget avtal som binder dem till mig under någon längre period, det handlar bara om att de ska vilja vara med. Försäljningen är förstås en viktig del i detta, men inte bara. För dem är det också viktigt att synas i bra sammanhang, och många pratar också om värdet att finnas i ett nätverk av andra formgivare som de kan utbyta erfarenheter med. Mycket mjuka värden alltså…

Därför är jag såklart otroligt glad, stolt och rörd över det stöd jag har fått från dem på olika sätt. Förutom att de har hejat på och länkat från sina sajter och Facebook-sidor i samband med lansering så märker jag att många av dem har fått en nytändning. De lägger upp nya produkter, uppdaterar sina butiker och börjar ställa massa nya frågor om funktioner som de saknar på sajten. Flera av dem ställde helt ideellt upp som monterpersonal under mässan och de vill engagera sig i kommande mässor – både bransch- och konsumentmässor. De har verkligen fått en nytändning!

Det märks också på försäljningen. Flera av dem har spontant hört av sig till mig och berättat att det blivit bättre efter flytten till Nordic Design Collective. Jag har också börjat bli kontaktad av flera nya formgivare, som alla håller väldigt hög klass och som jag inte tror hade varit intresserade av att vara med på Signerat. Det känns också som en seger för mig.

Manegen är alltså krattad för att det här ska bli bra! Nu gäller bara att fortsätta bygga på formgivarnas engagemang, hålla intresset från kunder, kontinuerligt jobba med press, bygga trafik och utveckla både sajt och köpupplevelse. Jag har många planer och idéer, så ”to be continued”…

Här kan du läsa del 1, del 2 och del 3 av min lanseringsberättelse.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *