Retargeting – bara en spännande möjlighet?

En relativt ny annonseringsmöjlighet är re-targeting, och detta diskuteras med jämna mellanrum friskt bland e-handlare. Enligt ryktena ger det bra försäljning och är relativt billigt just nu. Men jag undrar om det bara är positivt…

Först – vad är re-targeting? I korthet betyder det att en cookie sätts hos dina kunder när de är inne i din butik. När kunden senare surfar på t ex Aftonbladet så får de en dynamisk annons med produkter de tittat på hos dig. Effektivt då kunden blir påmind om de där snygga skorna som man tittade på, men aldrig köpte. Men kan kanske också ge en känsla av att ”storebror ser dig”…

Jag har själv tänkt att jag nog skulle tycka det var lite läskigt om jag ”blev utsatt” för det, och det visar sig att jag inte är ensam om det. Det här inlägget hittade jag i en inredningsblogg för ett tag sedan, och av både inlägg och kommentarer att döma så är upplevelsen inte helt positiv. Frågan är hur detta påverkar varumärket på lång sikt…?

Vad tycker ni? Har ni någon egen erfarenhet, som kund eller e-handlare? Är det så effektivt som ryktet säger?

3 thoughts on “Retargeting – bara en spännande möjlighet?

  1. Läskigt och läskigt vet jag väl inte. Jag nog tycker nog faktiskt att det är mer praktiskt än störande, om jag nu prompt måste se reklam så ser jag hellre reklam för något som jag har indikerat att jag faktiskt är intresserad av. Självfallet kan det ju vara missvissande, men sannolikt är det ändå en bättre indikation än ren slump.

  2. its the shit men man måste göra det helt rätt. Man bör dela sin sajt efter intent och därefter koppla relevanta budskap till del

  3. Maria Richardsson

    Intressanta kommentarer. Har ni några exempel på kampanjer som ni tycker fungerar bra?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *