Att skapa trygghet för kunden

Det pratas ofta om hur viktigt det är att skapa trygghet för kunden för att hon/han ska våga genomföra köpet. Speciellt för mina verksamheter, där man ju egentligen köper produkter från små enstaka formgivare, tror jag att det är extra viktigt att visa att vi är seriösa och att det är tryggt att handla genom oss.

Signerat har vi under ett år varit med i Trygg E-handel, men jag har nyligen avslutat det nu. För mig som fortfarande är en relativt liten e-handlare är det ändå en ganska stor avgift och jag har inte kunnat räkna hem den på ökad konvertering. Det är ju, som alltid, många faktorer som påverkar konverteringen, men jag har inte märkt någon tydlig skillnad av att ha Trygg E-handels symboler på sajten.

Istället provar jag nu TrustpilotNordic Design Collective. Vi kom igång strax innan sommaren, så det är ju alldeles för tidigt att dra några slutsatser. Juli är ju den tuffaste månaden på hela året, så konkreta resultat får jag nog lov att återkomma till. Men det har ändå väckt några tankar som jag vill dela med er.

Den första tanken är förstås densamma som jag pratar om ovan. Det är viktigt att på något sätt visa kunderna att vi är en seriös aktör! Och fördelen med Trustpilot, till skillnad från Trygg E-handel, är att det är olika personer som lämnar sin recension. Innan jag går vidare – ja, jag inser förstås att det är lite av att jämföra äpplen och päron, men från min synvinkel så försöker båda aktörerna lösa samma problem. Sen är ju förstås frågan om deras respektive varumärken betyder något för den stora allmänheten. Vet de vilka Trustpilot är? Eller Trygg E-handel för den delen? Inte vet jag, men jag tror faktiskt att möjligheten att läsa recensioner är viktigare än varumärket.

En annan fördel, och faktiskt det som avgjorde det för min del, är att alla kunder får ett mejl ett antal dagar efter genomfört köp nu. Det skickas via Trustpilot och uppmanar dem att lämna betyg. Men jag har full frihet att utforma mejlet själv, och det ger mig ett fantastiskt verktyg att fortsätta kommunikationen med min kund. Jag kan både fånga upp eventuella problem, men skulle också kunna erbjuda rabatt vid nästa köp eller annat. Då jag inte har möjligheten till den här typen av mejl i mitt nuvarande ehandelssystem kändes det här som en vinnarfunktion!

Det första vi gjorde var att skicka ut ett mejl till de som gjort ett köp de senaste 30 dagarna för att få in några kommentarer från start. Det gav mig en handfull kommentarer och en riktigt bra start – för det var bara full pott och beröm! Och så har det fortsatt. Idag har vi 14 omdömen och det är bara en 4:a och en 3:a, resten är 5:or. Gissa om mitt ego mår bra av det…  ;-) Jag har också valt att gå in och kommentera på ALLA omdömen vi får. För mig är det viktigt att uppmärksamma och tacka användarna för att de tagit sig tiden att tycka till.

Det finns flera olika typer av widgets och knappar att välja på från Trustpilot, och jag har valt två olika. En lite mindre som ligger i sidfoten på alla sidor och som har syftet att visa att vi är pålitliga. På kassa-sidan har vi en större widget där även de senaste omdömena visas. Tanken med det är att ge extra trygghet i just köpsteget, att visa när de är i kassan att de inte behöver vara oroliga över att genomföra köpet.

Jag vill också ge en eloge till gänget på Trustpilot, jag tycker att de har varit otroligt hjälpsamma med att hjälpa mig att komma igång och hjälpt till snabbt och bra när jag stött på problem. Tack!

Och som sagt, konkreta siffror och resultat får jag lov att återkomma med längre fram.

Detta inlägg har också publicerats i min blogg på ehandel.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *