Bästa källan för trafik från sociala medier

Är inte det här något av den heliga graal vi alla letar efter? Den enskilda källan som kommer lösa alla våra problem och som är den kanal som det räcker att vi fokuserar på.

Jag tror att jag har hittat svaret. Eller två svar. Som leder till ett tredje. Nyfikna?

Efter att ha tittat en del på trafikkällorna i Analytics för Nordic Design Collective ser jag tydligt att Facebook är en av våra absolut viktigaste kanaler. Efter sommaren har vi legat på runt 500 fans, vilket i sammanhanget inte är speciellt mycket. Jag har varit relativt aktiv, med både bildpostningar och blogginlägg som postas även till wallen automatiskt, men har inte fått så mycket respons i form av kommentarer eller gillanden. Det är helt enkelt lätt att bli desillusionerad och fundera på varför man egentligen håller på. Tills man kollar i Analytics. Nu är ju den trafiken ganska anonym, eftersom Facebook skickar alla sina länkar via /l.php, så jag vet ju inte säkert att det är min egen aktivitet trafiken kommer ifrån. Men det är ändå det jag utgår ifrån i mitt resonemang.

Den här upptäckten gjorde det ju mycket enklare att prioritera och motivera mig. Jag har nu lagt in en extra växel för att bygga en större publik, både i form av både FB-annonser och att påminna om vår FB-sida i vårt nyhetsbrev. Och det har minsann gett effekt, på bara en dryg vecka är vi nu uppe i 800 fans, och det fortsätter att växa stadigt. Skoj skoj.

Då tänker man ju att det här är receptet! Och så tänkte jag att jag dubbelkollar bara att det är samma sak för Signerat. Döm om min förvåning när det inte alls ser ut på samma sätt där. Där är det istället vår blogg som är den stora trafikdragaren, och dessutom är här inte trafik via länkar alls lika stor andel av den totala trafiken. Även här har jag emellanåt funderat på om det är värt att lägga tid på bloggen, eftersom det sällan eller aldrig kommenteras där. Det känns lite som att sitta i ett hörn för sig själv och mumla utan att nån lyssnar… Men så är alltså inte fallet.

Min sammantagna slutsats är alltså att det finns ingen helig graal, inte ett svar som fungerar för alla. Det beror verkligen på dina kunder och deras beteendemönster. Så titta igenom fakta och basera dina insatser utifrån det. Det där med magkänslan är tydligen inte alltid nåt man ska lyssna på…

 

Det här inlägget har också publicerats på ehandel.se

2 thoughts on “Bästa källan för trafik från sociala medier

  1. Facebook och blogg, ehandlarens ständigt dåliga samvete :) (förutom då djuplodande analyser i GA…) Kul att du konkret mätt/analyserat vad som funkar i din verksamhet. Det är det enda sättet att komma framåt. Bra jobbat! /P

    • Maria Richardsson

      Ja, visst är det alltid ett dåligt samvete. Men nu är det lite lättare att prioritera det för mig, jag ser ju att det tydligt driver trafik och försäljning. Sen kan man ju alltid göra mer djuplodande analyser i GA… ;-)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *