Mobilt rockar fortfarande

Vår nya plattform kommer naturligtvis vara utvecklad med den mobila utvecklingen i åtanke. Trafiken via mobiler och plattor bara fortsätter att öka, och trots att vi inte har nån mobilanpassning alls idag så sker en ganska stor del av transaktionerna redan idag mobilt.

Som vanligt blev jag chockad när jag satte mig för att titta lite mer noggrant i Analytics kring detta. I januari var ungefär 34% av trafiken mobilt (inkl plattor) och ungefär 27% av transaktionerna. Helt galet! Konverteringen var, kanske inte så oväntat, låg på mobilen men betydligt högre på plattorna.

Min analys av detta är att man gärna surfar efter inspiration och information på mobilen, och det är också i mobilen man läser sina mejl (dvs våra nyhetsbrev). Men det är fortfarande för krångligt att slutföra köpen där. Det gör man istället i soffan på kvällen på en läsplatta eller laptop. Vi ser tydligt i vår statistik att vi har mycket besök och köp på kvällar, efter att barnen gått och lagt sig.

Jag läste också ett intressant blogginlägg på Econsultancy på just det här temat, med en väldigt talande infografik:

mobile_usage-infographic-blog-full

Vad blir då konsekvensen av detta? Det jag funderar på är om det är responsiv design som är rätta vägen. Jag har länge tänkt så, men kanske är det en mobilsajt med än mer anpassat innehåll som skulle fungera bättre för oss? En mobilsajt där tyngdpunkten ligger på inspiration istället för köp, istället för att göra en responsivt anpassad butikssajt.

Hur tänker ni kring detta? Är responsivt lösningen på alla problem, eller bara ett trendigt buzzword?

Detta inlägg är också publicerat på ehandel.se.

2 thoughts on “Mobilt rockar fortfarande

  1. Jag har under en period funderat i samma banor. Problemet som jag ser framför mig är att det idag inte finns någon större skillnad tekniskt på en surfplatta och en mobiltelefon medans det är stor skillnad på skärmstorlek där. Jag testade mobilbutik ett tag men det resulterade bara i att dom som handlar via surfplatta kommer in på mobilsidan och inte handlar alls istället.

    För idag har vi rätt många som handlar via plattan och i den fungerar den vanliga butiken bra medans en mobilbutik i surfplattan inte är särskilt upphetsande och inte triggar till köp alls på samma sätt. Samtidigt ser jag problemet med att inte kunna handla enkelt på en vanlig mobiltelefon så i min värld är responsive lösningen på det hela, för vi måste kunna skilja på mobiltelefoner och surfplattor för att lyckas på annat sätt.

    • Maria Richardsson

      Intressant Anders! Jag kan också tänka mig att en mobilbutik på en platta blir väldigt tråkig och en konverteringsdödare. Har funderat på om det rent tekniskt fungerar att bara gå på skärmstorleken när man skickar vidare till mobilbutiken? För isåfall skulle ju det fungera för att skilja på telefon och platta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *