Varför är besökarna egentligen på din hemsida?

Arbetet med vår nya sajt och plattform rullar på i bra fart just nu, och lansering är planerad till månadsskiftet maj/juni. Vi jobbar flexibelt och agilt, och det betyder att alla beslut inte är fattade än. En av de stora stötestenarna som jag nu har grubblat över i många veckor handlar om design, navigering – och förstasidan!

Det mesta har fallit på plats när det gäller övergripande navigering, produkt- och kategorisidor. Men förstasidan sitter långt inne… Det finns ju så mycket man vill ha med där! Det ska både vara aktuella teman/kampanjer, nya produkter, vi vill lyfta upp de enskilda formgivarna, en topplista ska väl finnas med, alla kontaktuppgifter förstås, och så måste vi ju ha med våra sociala flöden med Facebook, bloggen, Pinterest, Instagram… Ni känner säkert igen det, listan kan göras oändligt lång.

Jag försöker nu att skala av så mycket jag vågar, men det är svårt med prioriteringarna. Vad är det egentligen som gör att besökarna konverteras till kunder? Och att de återkommer? Varför besöker de egentligen oss? Alla jag pratar med har olika bild av detta, så i vanlig ordning bestämde jag mig för att fråga de som vet – nämligen besökarna själva. Med hjälp av Polldaddy lade jag upp en liten enkät, egentligen bara en enda fråga, för att försöka få en bättre bild av varför de besöker vår sajt.

Enkäter är alltid jättesvårt, för det är så otroligt lätt att skriva vinklade och ledande frågor. Nu skrev jag 6 påståenden som respondenterna fick rangordna genom att dra runt alternativen, och utgångspositionen på frågorna slumpades (för att de som jag skrev in först alltid skulle bli högst rankade). Vi fick in 85 svar innan jag avbröt enkäten. Då hade alternativen stabiliserat sig, så jag tror att detta ger en tillräckligt bra bild av besökarnas åsikter.

Att inspiration står högt på listan är ju tydligt, och det kan ju tolkas som lite tråkigt att alternativen som handlade om köp handlade längst ner, vi är ju trots allt en butik. Jag tror å andra sidan att man sällan tydligt säger att man är ute efter att handla, iallafall inte i vår bransch. Mina tidigare tankar att låta produkterna i sig ta stor plats på vår nya sajt, i form av stora bilder och ett tydligt produktflöde, verkar iallafall vara rätt tänkt.

Den viktigaste lärdomen är nog ändå att vi behöver hitta ett sätt att ”inspirera” till köp. Exakt vad det innebär är jag inte helt säker på (även om jag såklart har en del tankar).  Jag tolkar också svaren som att vår satsning på mer content, i form av egna fotograferingar och blogginlägg, ligger i linje med vad kunderna vill ha – även om detta inte går att räkna hem bara genom att granska Analytics.

Utöver att rangordna de här alternativen fanns ett fält för övriga kommentarer, och där har vi faktiskt bara fått ros. De som svarat har själva lyft upp att vår sajt är lättanvänd, enkel att navigera och fylld med fina produkter! Känns riktigt fint.

Så nu vill jag fråga dig – VET du varför besökarna är på din hemsida? På riktigt? Om inte, lägg några minuter på att sätta upp enkäten och lägg in ett litet script på förstasidan. Jag lade ungefär 30 min på att sätta upp detta, och Polldaddy är gratis att använda (i mindre volymer). Det är helt klart värt den investeringen!!!

 

Detta inlägg har också publicerats på ehandel.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *