De 10 största misstagen en entreprenör kan göra

Jo, visst har vi sett många sådana här listor, och av varierande kvalitet. För ett tag sen trillade jag över den här föreläsningen med välkända marknadsförings- och entreprenörsikonen Guy Kawasaki. Som så många amerikaner är han en fantastiskt bra (och rolig) talare, så jag vill ändå rekommendera detta.

Föreläsningen är från The UC Berkeley Startup Competition, så ganska mycket handlar om investeringar och pitchar, och är kanske inte så intressant för de flesta. Men han har några poänger som jag ändå tycker gäller för de flesta och som är så himla lätt att glömma bort – speciellt när man börjar gå på event och mingel i ”startup-världen” där det mesta på nåt sätt verka handla om finansiering.

  1. Fokusera på säljet! Om du får igång försäljningen så löser sig det mesta, för då kommer pengar in i bolaget
  2. Börja testa i verkligheten istället för att bara prata om det. I klippet pratar han om ”pitching instead of prototyping”, men den här tanken går att applicera på rätt många delar. Det är så himla lätt att fastna i att göra snygga presentationer och planer, istället för att bara börja göra! Men när man börjar göra ser man snart vad om fungerar och vad som inte fungerar.
  3. Det är en parallell process. Det går inte riktigt att göra saker i en speciell ordning för allt händer samtidigt. Hela tiden! Visst vore det skönare om man kunde fokusera på en sak i taget, och till viss del behöver man såklart prioritera upp vissa saker och strunta eller skjuta på andra. Men att bara göra en sak i taget – nä, glöm det. Nu, medan jag ”fokuserar” på att bygga den nya sajten, så måste vi samtidigt förbereda all marknadsföring, testa sajten, hålla våra formgivare informerade och uppdaterade – och så all vanlig administration på det.

Här kan du titta på hela föreläsningen. (Filmklippet är 1 timme och 20 min, men själva föreläsningen börjar ungefär vid 8 min och pågår i drygt 30 min, sen är det frågestund).

Vad tycker du? Håller du med, eller är det här bara amerikanskt mumbojumboskitsnack som är bäst att strunta i?

One thought on “De 10 största misstagen en entreprenör kan göra

  1. Jag tycker att det är typiskt amerikanskt snack men håller med att man ska handla och vara proaktiv. Försäljning är också viktigt så att man hela tiden har pengar in i bolaget som man kan lita på i dåliga tider.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *